Ny teknik i framtiden Teknikprogrammet

Vill du jobba med ny teknik i framtiden är det här programmet för dig. Programmet passar alla tjejer och killar som är påhittiga, gillar att samarbeta och bygga olika tekniska lösningar.

Antagningsgräns

Antagningsmedian

Elever med slutbetyg

Högskolebehörighet

Med sikte på Högskolan

Teknikprogrammet är ett högskoleförberedande program. Efter examen från programmet ska du ha kunskaper för högskolestudier främst inom teknik men utbildningen ger dig behörighet till många andra områden. På teknikprogrammet får du utveckla din kreativitet och problemlösningsförmåga samt lära dig om processer för att ta fram morgondagens teknik. Vi har lärare som arbetat i professionella utvecklingsteam och vet hur det går till i verkligheten.

Inriktning Teknikvetenskap

Vi erbjuder inriktningen teknikvetenskap där fortsättningskurser i matematik och fysik ingår. Det gör att du blir behörig till alla ingenjörsutbildningar. Efterfrågan på högskoleutbildade ingenjörer förväntas öka fram till 2035 och arbetslösheten för yrkesutbildade är mycket låg (SCB). Framför allt är bristen på kvinnliga ingenjörer stor.

Programmering och skapande

På morgondagens arbetsmarknad behöver du vara bekväm i den digitala världen. Vi erbjuder kurser i programmering och digitalt skapande vilket ger dig värdefulla kunskaper för framtiden.

Full fart i vår Makerspace

Vi vet att det bästa och roligaste sättet att lära sig är genom att prova sig fram på egen hand. Hos oss har du därför tillgång till ett välutrustat makerspace där du kan utforska och utveckla teknik under och utanför lektionstid. Du kommer att utveckla dina förmågor inom kreativitet och problemlösning tillsammans med andra. Något du har nytta av oavsett fortasatt karriärval.

Teknik för hållbar utveckling

Tekniska innovationer är nödvändiga i utvecklingen mot ett hållbart samhälle. Det berör oss alla och vi erbjuder därför en fördjupning inom det individuella valet.

För frågor om teknikprogrammet, kontakta:

Jessica Jerbi

STUDIE- OCH YRKESVÄGLEDARE NA, TE OCH VO

Åsa Forslin Aronsson

Legitimerad med behörighet att undervisa i biologi, hållbart samhälle och kemi, programlagsledare te
Mentor TE21